Pokud se vás dnes někdo zeptá, o čem je vlastně marketing, tak tou nejzákladnější věcí, je marketingový mix. U každé služby a výrobku by totiž jeho producent měl zvážit a promyslet následující hlediska, která marketingový mix utváří. Zanedbáním jakéhokoliv z nich by mohlo vést k fatálnímu selhání na trhu a pokud budete mít minimálně rozmyšleno, co mix zahrnuje, je zase o něco méně věcí, které vás v budoucnu mohou zaskočit.
Důležitost marketingového mixu vlastně potvrzují i klasičtí autoři, kteří o propagaci a marketingu napsali tlusté knihy. Například Patrick de Pelsmacker o mixu píše hned v úvodu své knihy Marketingová komunikace a pokud se podívám třeba do knihy Jany Přikrylové a Hany Jahodové – Moderní marketingová komunikace, tak tam se tomuto tématu věnují hned v úvodní kapitole. Koncept marketingového mixu přitom představil Jerry McCarthy ve svém díle Marketing a následně zpopularizoval Philip Kotler.
Někteří autoři přidávají ke konceptu 4P ještě další P
Na co pamatovat? Marketingový mix není něco, co by stačilo k vašemu úspěchu samo o sobě. Jedná se pouze o pomůcku, která zdaleka nepostihuje všechny aspekty nutné pro vypuštění nového výrobku nebo start podnikání. Navíc marketing, jako takový, je hlavně o kreativitě a proto by nebylo dobré se schématičností marketingového mixu nechat nějak zásadně svazovat.
V infografice můžete najít i další koncepty. Přináší pohled na stejnou problematiku z dalších úhlů. Nejdůležitější je koncept 4C, který na mix přináší pohled zákazníka a pokud bych měl opět citovat Henryho Forda:
“Jestliže existuje nějaké tajemství úspěchu, pak spočívá ve schopnosti postavit se na místo druhého a vidět všechno jak svýma, tak i jeho očima.”
Paralelně tedy budeme chtít vědět, jaké potřeby zákazníka produkt uspokojí, jak je produkt pro klienta dostupný, zda cena je odpovídající, případně jak s dotyčným jako dodavatel komunikujete.